Sosiaali- ja terveysministeriö haluaa kieltää alkoholin mielikuvamainonnan lasten ja nuorten alkoholinkulutusta hillitäkseen. Ulkomainosyritys JCDecaux on ainakin Helsingissä alkanut kampanjoida tätä alkoholimainonnan rajoitusta vastaan tällaisilla mainoksilla:
JCDecauxin mainos. |
Juttelin mainoksessa mainitussa Facebook-yhteisössä mielikuvamainontaa vastustavan eläkeläisen mainosmiehen, Pentti Rinteen kanssa. Hänen mukaansa alkoholin mielikuvamainonta ei lisää alkoholin käyttöä, vaan vaikuttaa vain siihen mitä alkoholimerkkiä ostetaan, kun päätös ostaa alkoholia on jo tehty. Hänen mukaansa mielikuvamainonnan kieltäminen ei vaikuta lasten- ja nuorten käyttämän alkoholin määrään.
Voisin alkaa jankkaamaan sitä sun tätä alkoholimainonnasta ja nuorten alkoholinkäytöstä. Mutta lähestyn asiaa nyt ihan toiselta kantilta. Jos päihdyttävien tuotteiden mielikuvamainonta ei lainkaan lisää näiden tuotteiden kulutusta, miten suhtautua allaolevaan?
Pahempaa. Mainosmiehet siellä selittelevät, että silloin Suomessa vasta juotiinkin, kun alkoholia ei saanut mainostaa ja asia oli muutenkin tabu. Vasta kun maailma avartui ja alkoholistakin sai mainoksissa kertoa asiallisesti, rupesi nuoriso käyttämään kohtuullisemmin. Muutettavat muuttaen: huumeita käytettäisiin vähemmän, jos niitä saisi mainostaa.
VastaaPoistaKampanjallahan on vastakampanjakin: http://www.facebook.com/minajoisinvahemman
VastaaPoistaUudessa Suomessa näytti nyt vasta alkavan keskustelu tästä aiheesta
VastaaPoistaKommentoin:
VastaaPoistahttp://linja-aho.blogspot.fi/2012/06/kannimainoskeskustelussa-puhutaan-aidan.html
Tuo huumevertauksesi on mainio, toinen hyvä esimerkki on tupakka.